Heeft u woonruimte en zorg nodig

op onze afdeling somatiek?

De Meerstede  →  Kleinschalig wonen somatiek

Welkom op onze afdeling somatiek (lichamelijke beperkingen)

Heeft u beperkte ondersteuning en/of lichamelijke verzorging nodig? Dan is onze afdeling somatiek, oftewel verzorgingshuiszorg, voor u.

Het betreft ouderen, zoals u, die nog graag zelfstandig wonen met alle hulp en eventuele zorg binnen handbereik. Wonen in ons zorgcentrum kan dan uitkomst bieden.

Appartement en zorg

Wij hebben voor u woonunits waar u een beroep kunt doen op verzorging, verpleging en behandeling. Ook de maaltijden, hulp in de huishouding en dagbesteding zijn onderdeel van onze dienstverlening aan u. Uw welzijn, en daarmee bedoelen wij uw zelfstandigheid, geborgenheid, vrijheid en privacy, staat centraal.

Op de twee woonunits hebben wij in totaal veertien plekken. Elke woonunit heeft een grote keuken met een huiskamer waar u gebruik van kunt maken. Op uw kamer heeft u een badkamer voor u alleen of een gedeelde badkamer.

U bent vrij om uw kamer naar eigen wens in te richten en zo uw kamer een persoonlijk karakter mee te geven. Natuurlijk is het verstandig om de kamer niet te vol te maken, zodat goede zorg geboden kan worden.

Huishouding
Samen met onze medewerkers vormt u met de andere bewoners een huishouding. De gezamenlijke huiskamer speelt hierin een centrale rol. Hier worden de maaltijden bereid en genuttigd en activiteiten gedaan.

De medewerker kookt, al dan niet, met hulp van de bewoners of vrijwilligers. Wij vinden het gezellig wanneer familieleden op de huiskamer komen koken en mee eten.

 

Specialist Ouderen Geneeskunde

Als bewoner van deze afdeling komt u onder behandeling van onze Specialist Ouderen Geneeskunde. U hoeft dus niet uw eigen huisarts te behouden.

Daarnaast heeft u uw eigen vaste aanspreekpunt: de eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV’er). Uiteraard krijgt u bij ons, zoveel mogelijk, met dezelfde vertrouwde gezichten te maken.

Uw ZorgLeefPlan

Ons zorgaanbod gaat uit van uw individuele zorgvraag. Wij overleggen met u in welke mate u verzorging, verpleging en behandeling wenst. Deze afspraken worden vastgelegd in een Zorgleefplan, waarin we nadrukkelijk aandacht besteden aan uw welzijn. Onze zorg baseren we op de afgegeven indicatie.

Vrijblijvende deelname aan een divers programma activiteiten

Dagelijks zijn er activiteiten waar u aan kunt deelnemen. Het zijn kleine activiteiten zoals een spel op de afdeling of een grote activiteit in de Brasserie van het huis.

Eén tot tweemaal per maand wordt er een busrit georganiseerd. Hierbij wordt er geluisterd naar uw wens als bewoner.

Jaarlijks organiseren wij een vakantieweek die erg populair is. Ondanks uw mogelijke handicap of ziekte, is het vaak mogelijk om mee te reizen. De bestemming en het vervoer zijn aangepast aan uw zorgbehoefte. Voor u als bewoner is het prettig reizen, omdat de zorg tijdens deze vakantie wordt gedaan door een groep eigen medewerkers.

 

Wat heeft u nodig om voor deze zorg in aanmerking te komen?

Voor deze zorg heeft u een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), voor deze afdeling heeft u een ZZP 4 of ZZP 6 nodig.

ZZP betekent Zorg Zwaarte Pakket
BOPZ betekent Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen

Hoe wordt deze zorg betaald?

Uw verblijf bij ons wordt voor het grootste gedeelte betaald uit de Wet langdurige zorg (WlZ). Zelf betaalt u een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Deze bijdrage wordt bepaald en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik gebruik maken van dagbesteding in Zorgcentra Meerlanden?

    Voor deelname aan de dagbesteding heeft u een indicatie nodig van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlo).

    Voor meer informatie kunt met onze coördinatoren Dagbegeleiding afspreken. Vraagt u de contactgegevens op bij de receptie van de door u gewenste locatie.

  • Hoe gaat Zorgcentra Meerlanden om met mijn gegevens?

    Vanaf mei 2018 geldt een nieuwe privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U krijgt hiermee meer invloed op de verwerking van persoonsgegevens. In ons privacyreglement staat onder meer aangegeven welke persoonsgegevens wij gebruiken, met welke reden en hoe lang we deze bewaren.

    Uw rechten met betrekking tot persoonsgegevens staan beschreven in deze folder: Privacywet: wat betekent dit voor u?

     

    Mocht u nog vragen hebben over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, dan kunt u terecht bij de functionaris voor de gegevensbescherming (privacy@zorgcentra-meerlanden.nl).

     

  • Hoe kom ik in aanmerking voor een aanleunwoning bij De Meerwende of De Meerstede?

    De aanleunwoningen op het terrein van De Meerwende/ De Meerstede zijn gemerkt als een WIBO-woning (Wonen In een Beschermde Woonomgeving).
    Men kan hier in komen wonen met een WMO-urgentieverklaring of 65+jaar is (zie voorrangsregeling-sociale-huur-haarlemmermeer. De woningen zijn eigendom van Ymere en de toewijzing gaat via Woningnet.

    Indien u in aanmerking wilt komen voor deze woningen dient u de volgende stappen te doorlopen:

    Inschrijven bij woningnet
    OF via DigiD een aanvraag bij WMO voor urgentie (inschrijving bij Woningnet is een voorwaarde om aan te kunnen vragen)
    OF op spreekuur van Woningnet 09.00-13.00 in het Raadhuis te Hoofddorp
    Woningnet laat onderzoek doen (vaak door de GGD)
    Besluit om aanvraag toe te wijzen of af te wijzen
    ZELF digitaal reageren via woningnet, wibo-woningen worden gepubliceerd. Prioriteit is bij de langst wachtende met urgentie en daarna wachtenden zonder urgentie (65+).
    Men kan aan Stichting Meerwaarde hulp vragen om een DigiD aan te vragen.

    Enige handige telefoonnumers en websites:

    Gemeente Haarlemmermeer: 0900-1852
    Ymere: 088-000 89 00

    http://www.hlmrmeer.nl/nl/wonen-leven/woningmarkt/woning-zoeken
    http://www.mijnwoonservice.nl/woningnet/

  • Hoe lang moet ik wachten tot ik kan wonen in Zorgcentra Meerlanden?

    Zorgcentra Meerlanden kan helaas niet aangegeven hoe lang het duurt voordat u bij ons kunt komen wonen. Dit is afhankelijk van de locatie, uw zorgzwaarte, maar ook van het aantal appartementen dat beschikbaar komt. Voor specifieke vragen kunt u contact op nemen met onze Zorgbemiddelaar op telefoonnummer: 085-2736399

  • Kan ik gebruik maken van de activiteiten bij Zorgcentra Meerlanden?

    U kunt op alle locaties van Zorgcentra Meerlanden gebruik maken van activiteiten.  Neemt u vooraf contact op met de activiteitenbegeleiding om mogelijkheden tot deelname te bespreken.

    Op de pagina activiteiten van De Meerwende, De Meerstede en ’t Kloosterhof kunt u zien welke activiteiten aangeboden worden.

  • Hoe vraag ik een WijkServicePas aan?

    U kunt een WijkServicePas aan vragen bij het Servicecentrum door te bellen of door een contactformulier in te vullen zodat iemand  contact met u op kan nemen.

  • Kan Zorgcentra Meerlanden mijn was verzorgen als ik hier kom wonen?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden kunnen ervoor kiezen om familie voor de was te laten zorgen of dit uit te besteden aan Zorgcentra Meerlanden.

    Indien u de was door Zorgcentra Meerlanden laat verzorgen, dient u alle kledingstukken te (laten) merken. Maar ook als familie voor de was zorgt, raden wij dit ten zeerste aan ter voorkoming van vermissing. Als uw wasmerkjes op zijn, kunt u bij de receptie weer nieuwe bestellen. Indien u uw was uitbesteed aan Zorgcentra Meerlanden kunt u voor in deze informatiemap zien wanneer/hoe vaak uw was opgehaald wordt en weer afgeleverd. Indien u een kledingstuk mist of heeft een kledingstuk door het wassen door Zorgcentra Meerlanden schade opgelopen, dan kunt u dit aan uw EVV/receptie/linnenkamer melden. Het zal worden geregistreerd, waarna naar een oplossing zal worden gezocht. Stoomgoed is altijd voor uw eigen rekening.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Hoewel alle medewerkers van Zorgcentra Meerlanden zich continu inspannen om de zorg- en dienstverlening naar ieders tevredenheid uit te voeren, kan het natuurlijk toch vóórkomen dat u ontevreden bent.

    Alleen indien u aangeeft wat anders zou kunnen, kunnen wij onze zorg- en dienstverlening verbeteren. Zorgcentra Meerlanden beschouwt een klacht daarom als een gratis advies.

    Indien u een klacht heeft, kunt u dat bespreken met de betrokken persoon en/of indien u dit lastig vindt samen met de leidinggevende. Ook zou u uw probleem kunnen voorleggen aan de Cliënten- en Familieraad, die u kan aangeven waar u met uw klacht terecht kan. De Cliënten- en Familieraad zelf houdt zich niet bezig met individuele klachten.

    Als u dit moeilijk vindt, of als de gesprekken naar uw mening geen oplossing bieden, kunt u zich wenden tot de vertrouwenspersoon voor cliënten van Zorgcentra Meerlanden. Eventueel kunt u samen met de vertrouwenspersoon beslissen een formele klacht bij de Klachtencommissie in te dienen. Dit is een onafhankelijk commissie; de leden hebben geen binding met Zorgcentra Meerlanden.
    De vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris van Zorgcentra Meerlanden is bereikbaar via Facit op telefoonnummer: 0251-212202 of via e-mail: sabine.van.pelt@facit.nl.

  • Welke kosten brengt Zorgcentra Meerlanden in rekening?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden hebben ten aanzien van de zorg- en dienstverlening recht op bepaalde zaken conform de wettelijke regeling: Uw zorg in een AWBZ-instelling
    Voor (aanvullende)diensten kan Zorgcentra Meerlanden wel kosten in rekening brengen. Deze kosten kunt u vinden in het document:

  • Kosten in de zorg

    Kosten in de Zorg

    De kosten hangen af van de zorg die u ontvangt .
    Hier vindt u een overzicht van de wetgeving en bijkomende kosten in de zorg.

    Langdurige zorg (WLZ)
    De WLZ vergoedt langdurige zorg als u intensieve zorg nodig heeft door een handicap, chronische ziekte of ouderdom. Voor WLZ-zorg heeft u een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) nodig. Deze intacte geeft aan welke zorg u nodige heeft en hoeveel.
    U betaalt een eigen bijdrage die afhankelijk is van uw inkomsten, vermogen, gezinssituatie en de zorgindicatie. Het Centraal Administratie Kantoor ( CAK) berekent de hoogte van uw eigen bijdrage.

    Zorgverzekeringswet (ZvW)
    Het basispakket van uw zorgverzekering vergoedt veel gebruikte zorg, geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Uw zorgverzekeraar vergoedt o.a. verpleging thuis en fysiotherapie.
    Bepaalde zorg vergoedt uw zorgverzekeraar alleen als u daarvoor aanvullend verzekerd bent. In de voorwaarden van de aanvullende verzekering staat hoeveel u precies vergoed krijgt.

    Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
    Via de WMO kunt u een vergoeding krijgen voor ondersteuning in en om het huis.
    De gemeentes zorgen voor de uitvoering van de WMO. Uw gemeente bepaalt of u ondersteuning krijgt en welke vormen van ondersteuning u nodig heeft.

  • Wat is een Persoonsgebonden Budget (PGB)

    Als door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg vastgesteld dat u langer dan drie maanden zorg nodig heeft, dan kunt u beslissen deze zelf te regelen. U vraagt dan bij het Zorgkantoor in uw regio een PersoonsGebonden Budget aan. Daarmee kunt u op zoek gaan naar organisaties of personen waar u hulp wilt inkopen. Bij de vaststelling van de hoogte van het budget wordt rekening gehouden met het soort en de hoeveelheid zorg die u nodig heeft.
    U betaalt net, als bij de AWBZ, een eigen bijdrage.

    Handige informatie over PGB treft u ook aan op de site van Per Saldo.

  • Hoe verloopt mijn zorgaanvraag?

    De zorgaanvraag verloopt via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ, www.ciz.nl). Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor professionele zorg. Met het indicatiebesluit van de CIZ gaat u naar het Zorgkantoor in uw regio. Voor Zorgcentra Meerlanden is dat Zorgkantoor Zorg en Zekerheid.

    U kunt bij het CIZ uw voorkeur voor een zorgorganisatie aangeven. Het Zorgkantoor stuurt uw indicatie vervolgens naar deze zorgorganisatie.

    Zodra wij uw indicatie hebben ontvangen, neemt onze zorgbemiddelaar contact met u op. In overleg wordt dan plaatsing op onze wachtlijst met u besproken.

    Opname geschiedt in overleg met de zorgbemiddelaar van Zorgcentra Meerlanden.

  • Een zorgindicatie, wat is dat?

    Om in aanmerking te komen voor zorg, heeft u een indicatie nodig vanuit de WLZ (Wet Langdurige Zorg) of vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) heeft u een “indicatie” nodig.

    Een indicatie is een “toegangsbewijs” om bepaalde zorg of voorzieningen te krijgen. In de indicatie wordt opgenomen of u in aanmerking komt voor zorg, hulp of een WMO voorziening. Komt u in aanmerking, dan wordt ook de hoeveelheid hulp, de soort hulp en de duur van de hulp en/of voorziening bepaald.

  • Mijn vader/moeder wil graag in een woon-zorgcentrum gaan wonen. Hoe regel ik dat?

    Voor een woning in een woon-zorgcentrum is een indicatie van het Centraal Indicatie Orgaan (CIZ) nodig. Als het CIZ vindt dat u intensieve zorg nodig heeft, krijgt u een indicatiebesluit waarin staat op welk zorgzwaartepakket (ZZP) u recht heeft. Een zorgzwaartepakket beschrijft de ondersteuning of zorg die u nodig heeft als u niet zelfstandig thuis kunt wonen.