Wonen met zorg

in De Meerwende

De Meerwende  →  Wonen met zorg

Veilig en vertrouwd wonen in De Meerwende

Natuurlijk wilt u zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen.

Maar als u door ouderdom of ziekte niet meer zelfstandig kunt wonen en voor uzelf kunt zorgen, dan kunt u bij ons terecht. Wij zullen er alles aan doen om u een echt thuis te bieden, waar ook uw familie/mantelzorger zich welkom en thuis zullen voelen.

Bij De Meerwende bieden wij u meerdere vormen van verzorging en verpleging. Afhankelijk van uw behoefte.

Wij helpen u zo lang mogelijk uw zelfstandigheid te behouden.  Wij begrijpen dat het fijn is om zo veel mogelijk uw eigen leven te kunnen blijven leiden. Onze medewerkers ondersteunen u daar waar het nodig is. Dit doen wij in samenwerking met uw familie/mantelzorger.

Wij werken met een multidisciplinair verpleeg-en behandelteam. De afdelingen worden ondersteund door een team van verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden en activiteitenbegeleiders. Ook alle paramedische zorg is inzetbaar daar waar nodig, bijvoorbeeld fysiotherapie, psycholoog, logopedist, ergotherapeut.

Wat heeft u nodig om in aanmerking te komen voor deze zorg?

Voor wonen met zorg in De Meerwende heeft u een indicatie nodig. Een indicatie kunt u aanvragen via uw huisarts of wijkverpleegkundige.

Op basis van uw (persoonlijke) situatie, lichamelijk en/of geestelijk, wordt u geïndiceerd voor een bepaalde hoeveelheid zorg. Daarna kunt u zich op onze wachtlijst plaatsen.

Onze zorgbemiddelaar

Dit kunt u doen door contact op te nemen met onze zorgbemiddelaar. U kunt dan eventueel een afspraak maken om uw persoonlijke situatie te bespreken.

Hoe wordt deze zorg betaald?

Deels door uw zorgverzekeraar.

Verder betaalt u een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen en vermogen. Dit wordt vastgesteld door het CAK (Centraal Administratief Kantoor). Het CAK werkt in opdracht van de overheid en int uw eigen bijdrage.

Veelgestelde vragen

  • Ik zie via het cliëntportaal een MIC-melding, maar geen verdere omschrijving. Wat moet ik hier mee doen?

    Het kan zijn dat u bij de rapportage een melding van een MIC (Meldingen Incidenten Cliënten) tegenkomt. Het vervolg hangt af van wat er is afgesproken in het zorgleefplan met betrekking tot incidenten.

    Indien het incident valt buiten wat in het zorgleefplan is afgesproken als acceptabel voor de cliënt, dan ontvangt u meer uitleg.  Dit kan zijn per telefoon of per e-mail. Het is maar net wat u heeft afgesproken met de zorgafdeling.

    Val het incident binnen wat in het zorgleefplan is afgesproken als acceptabel voor de cliënt, dan wordt er geen verdere actie naar u toe ondernomen.

    Heeft u vragen over de MIC-melding, dan kunt u contact opnemen met de EVV’er.

  • Waarom wordt er niet dagelijks gerapporteerd in het cliëntportaal?

    Het kan zijn dat er niet dagelijks wordt gerapporteerd. Er zijn dan geen bijzonderheden te vermelden en de zorg heeft, zoals afgesproken in de zorgleveringsovereenkomst, plaatsgevonden.

     

  • Wat kan ik inzien met het cliëntportaal?

    Via de startpagina kunt u de volgende onderdelen bekijken:

    1. Persoonsgegevens
    U ziet hier uw gegevens zoals bij ons bekend. U kunt gewenste wijzigingen aan de betreffende zorgafdeling doorgeven.

    2. Zorgplan
    Hier staat uw zorgplan.

    3. Rapportages lezen
    U kunt hier uw rapportages inzien.

    Op het eerste scherm ziet u de rapportages van de laatste zeven dagen.  U kunt tot dertig dagen terug de rapportages bekijken.
    Wilt u meer rapportages inzien, dan kunt u dit navragen bij uw zorgafdeling.

    Het kan zijn dat er niet dagelijks wordt gerapporteerd. Er zijn dan geen bijzonderheden te vermelden en de zorg heeft, zoals afgesproken in de zorgleveringsovereenkomst, plaatsgevonden.

    4. Overzicht cliëntagenda per dag
    Hier ziet u een overzicht van uw afspraken van de huidige dag. Het is niet mogelijk om een afspraak digitaal te wijzigen.

    Heeft u vragen of opmerkingen over de agenda dan kunt u dat aangeven bij de zorgafdeling.

  • Hoe kan ik gebruik maken van dagbesteding in Zorgcentra Meerlanden?

    Voor deelname aan de dagbesteding heeft u een indicatie nodig van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlo).

    Voor meer informatie kunt met onze coördinatoren Dagbegeleiding afspreken. Vraagt u de contactgegevens op bij de receptie van de door u gewenste locatie.

  • Hoe gaat Zorgcentra Meerlanden om met mijn gegevens?

    Sinds 2018 geldt een nieuwe privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U krijgt hiermee meer invloed op de verwerking van persoonsgegevens. In ons privacyreglement staat onder meer aangegeven welke persoonsgegevens wij gebruiken, met welke reden en hoe lang we deze bewaren.

    Uw rechten met betrekking tot persoonsgegevens staan beschreven in deze folder: 

    Om ons complete privacyreglement in te zien, kunt u op deze link klikken: Privacyreglement Zorgcentra Meerlanden

    Mocht u nog vragen hebben over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, dan kunt u terecht bij de functionaris voor de gegevensbescherming (privacy@zorgcentra-meerlanden.nl).

     

  • Hoe kom ik in aanmerking voor een aanleunwoning bij De Meerwende of De Meerstede?

    De aanleunwoningen op het terrein van De Meerwende/ De Meerstede zijn gemerkt als een WIBO-woning (Wonen In een Beschermde Woonomgeving).
    Men kan hier in komen wonen met een WMO-urgentieverklaring of 65+jaar is (zie voorrangsregeling-sociale-huur-haarlemmermeer. De woningen zijn eigendom van Ymere en de toewijzing gaat via Woningnet.

    Indien u in aanmerking wilt komen voor deze woningen dient u de volgende stappen te doorlopen:

    Inschrijven bij woningnet
    OF via DigiD een aanvraag bij WMO voor urgentie (inschrijving bij Woningnet is een voorwaarde om aan te kunnen vragen)
    OF op spreekuur van Woningnet 09.00-13.00 in het Raadhuis te Hoofddorp
    Woningnet laat onderzoek doen (vaak door de GGD)
    Besluit om aanvraag toe te wijzen of af te wijzen
    ZELF digitaal reageren via woningnet, wibo-woningen worden gepubliceerd. Prioriteit is bij de langst wachtende met urgentie en daarna wachtenden zonder urgentie (65+).
    Men kan aan Stichting Meerwaarde hulp vragen om een DigiD aan te vragen.

    Enige handige telefoonnumers en websites:

    Gemeente Haarlemmermeer: 0900-1852
    Ymere: 088-000 89 00

    http://www.hlmrmeer.nl/nl/wonen-leven/woningmarkt/woning-zoeken
    http://www.mijnwoonservice.nl/woningnet/

  • Hoe lang moet ik wachten tot ik kan wonen in Zorgcentra Meerlanden?

    Zorgcentra Meerlanden kan helaas niet aangegeven hoe lang het duurt voordat u bij ons kunt komen wonen. Dit is afhankelijk van de locatie, uw zorgzwaarte, maar ook van het aantal appartementen dat beschikbaar komt. Voor specifieke vragen kunt u contact op nemen met onze Zorgbemiddelaar op telefoonnummer: 085-2736399

  • Kan ik gebruik maken van de activiteiten bij Zorgcentra Meerlanden?

    U kunt op alle locaties van Zorgcentra Meerlanden gebruik maken van activiteiten.  Neemt u vooraf contact op met de activiteitenbegeleiding om mogelijkheden tot deelname te bespreken.

    Op de pagina activiteiten van De Meerwende, De Meerstede en ’t Kloosterhof kunt u zien welke activiteiten aangeboden worden.

  • Hoe vraag ik een WijkServicePas aan?

    U kunt een WijkServicePas aan vragen bij het Servicecentrum door te bellen of door een contactformulier in te vullen zodat iemand  contact met u op kan nemen.

  • Kan Zorgcentra Meerlanden mijn was verzorgen als ik hier kom wonen?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden kunnen ervoor kiezen om familie voor de was te laten zorgen of dit uit te besteden aan Zorgcentra Meerlanden.

    Indien u de was door Zorgcentra Meerlanden laat verzorgen, dient u alle kledingstukken te (laten) merken. Maar ook als familie voor de was zorgt, raden wij dit ten zeerste aan ter voorkoming van vermissing. Als uw wasmerkjes op zijn, kunt u bij de receptie weer nieuwe bestellen. Indien u uw was uitbesteed aan Zorgcentra Meerlanden kunt u voor in deze informatiemap zien wanneer/hoe vaak uw was opgehaald wordt en weer afgeleverd. Indien u een kledingstuk mist of heeft een kledingstuk door het wassen door Zorgcentra Meerlanden schade opgelopen, dan kunt u dit aan uw EVV/receptie/linnenkamer melden. Het zal worden geregistreerd, waarna naar een oplossing zal worden gezocht. Stoomgoed is altijd voor uw eigen rekening.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Hoewel alle medewerkers van Zorgcentra Meerlanden zich continu inspannen om de zorg- en dienstverlening naar ieders tevredenheid uit te voeren, kan het natuurlijk toch vóórkomen dat u ontevreden bent.

    Alleen indien u aangeeft wat anders zou kunnen, kunnen wij onze zorg- en dienstverlening verbeteren. Zorgcentra Meerlanden beschouwt een klacht daarom als een gratis advies.

    Indien u een klacht heeft, kunt u dat bespreken met de betrokken persoon en/of indien u dit lastig vindt samen met de leidinggevende. Ook zou u uw probleem kunnen voorleggen aan de Cliënten- en Familieraad, die u kan aangeven waar u met uw klacht terecht kan. De Cliënten- en Familieraad zelf houdt zich niet bezig met individuele klachten.

    Als u dit moeilijk vindt, of als de gesprekken naar uw mening geen oplossing bieden, kunt u zich wenden tot de vertrouwenspersoon voor cliënten van Zorgcentra Meerlanden. Eventueel kunt u samen met de vertrouwenspersoon beslissen een formele klacht bij de Klachtencommissie in te dienen. Dit is een onafhankelijk commissie; de leden hebben geen binding met Zorgcentra Meerlanden.
    De vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris van Zorgcentra Meerlanden is bereikbaar via Facit op telefoonnummer: 0251-212202 of via e-mail: sabine.van.pelt@facit.nl.

  • Welke kosten brengt Zorgcentra Meerlanden in rekening?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden hebben ten aanzien van de zorg- en dienstverlening recht op bepaalde zaken conform de wettelijke regeling: Uw zorg in een AWBZ-instelling
    Voor (aanvullende) diensten kan Zorgcentra Meerlanden wel kosten in rekening brengen. Meer informatie over de kosten van de aanvullende diensten kunt u vinden in de tarievenlijst.

  • Kosten in de zorg

    Kosten in de Zorg

    De kosten hangen af van de zorg die u ontvangt .
    Hier vindt u een overzicht van de wetgeving en bijkomende kosten in de zorg.

    Langdurige zorg (WLZ)
    De WLZ vergoedt langdurige zorg als u intensieve zorg nodig heeft door een handicap, chronische ziekte of ouderdom. Voor WLZ-zorg heeft u een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) nodig. Deze intacte geeft aan welke zorg u nodige heeft en hoeveel.
    U betaalt een eigen bijdrage die afhankelijk is van uw inkomsten, vermogen, gezinssituatie en de zorgindicatie. Het Centraal Administratie Kantoor ( CAK) berekent de hoogte van uw eigen bijdrage.

    Zorgverzekeringswet (ZvW)
    Het basispakket van uw zorgverzekering vergoedt veel gebruikte zorg, geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Uw zorgverzekeraar vergoedt o.a. verpleging thuis en fysiotherapie.
    Bepaalde zorg vergoedt uw zorgverzekeraar alleen als u daarvoor aanvullend verzekerd bent. In de voorwaarden van de aanvullende verzekering staat hoeveel u precies vergoed krijgt.

    Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
    Via de WMO kunt u een vergoeding krijgen voor ondersteuning in en om het huis.
    De gemeentes zorgen voor de uitvoering van de WMO. Uw gemeente bepaalt of u ondersteuning krijgt en welke vormen van ondersteuning u nodig heeft.

  • Wat is een Persoonsgebonden Budget (PGB)

    Als door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg vastgesteld dat u langer dan drie maanden zorg nodig heeft, dan kunt u beslissen deze zelf te regelen. U vraagt dan bij het Zorgkantoor in uw regio een PersoonsGebonden Budget aan. Daarmee kunt u op zoek gaan naar organisaties of personen waar u hulp wilt inkopen. Bij de vaststelling van de hoogte van het budget wordt rekening gehouden met het soort en de hoeveelheid zorg die u nodig heeft.
    U betaalt net, als bij de AWBZ, een eigen bijdrage.

    Handige informatie over PGB treft u ook aan op de site van Per Saldo.

  • Hoe verloopt mijn zorgaanvraag?

    De zorgaanvraag verloopt via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ, www.ciz.nl). Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor professionele zorg. Met het indicatiebesluit van de CIZ gaat u naar het Zorgkantoor in uw regio. Voor Zorgcentra Meerlanden is dat Zorgkantoor Zorg en Zekerheid.

    U kunt bij het CIZ uw voorkeur voor een zorgorganisatie aangeven. Het Zorgkantoor stuurt uw indicatie vervolgens naar deze zorgorganisatie.

    Zodra wij uw indicatie hebben ontvangen, neemt onze zorgbemiddelaar contact met u op. In overleg wordt dan plaatsing op onze wachtlijst met u besproken.

    Opname geschiedt in overleg met de zorgbemiddelaar van Zorgcentra Meerlanden.

  • Een zorgindicatie, wat is dat?

    Om in aanmerking te komen voor zorg, heeft u een indicatie nodig vanuit de WLZ (Wet Langdurige Zorg) of vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) heeft u een “indicatie” nodig.

    Een indicatie is een “toegangsbewijs” om bepaalde zorg of voorzieningen te krijgen. In de indicatie wordt opgenomen of u in aanmerking komt voor zorg, hulp of een WMO voorziening. Komt u in aanmerking, dan wordt ook de hoeveelheid hulp, de soort hulp en de duur van de hulp en/of voorziening bepaald.

  • Mijn vader/moeder wil graag in een woon-zorgcentrum gaan wonen. Hoe regel ik dat?

    Voor een woning in een woon-zorgcentrum is een indicatie van het Centraal Indicatie Orgaan (CIZ) nodig. Als het CIZ vindt dat u intensieve zorg nodig heeft, krijgt u een indicatiebesluit waarin staat op welk zorgzwaartepakket (ZZP) u recht heeft. Een zorgzwaartepakket beschrijft de ondersteuning of zorg die u nodig heeft als u niet zelfstandig thuis kunt wonen.