fbpx

Welkom bij Zorgcentrum
De Meerwende

Zorgen doen we met en voor elkaar

Zorgcentra Meerlanden  →  De Meerwende

Welkom bij De Meerwende

Vanuit zorgcentrum De Meerwende in Badhoevedorp bieden wij u diensten, activiteiten, wijkzorg en wonen met zorg. Met elkaar staan wij garant voor een totaalpakket van wonen, zorg en welzijn dat zo goed mogelijk is toegesneden op uw individuele vraag. Thuis of in ons zorgcentrum willen wij op die manier dagelijks met zorg bijdragen aan de kwaliteit van uw leven.

Lukt het niet meer om zelfstandig thuis te wonen?
In ons zorgcentrum hebben wij 24 uur per dag woonruimte, zorg en diensten voor u als bewoner.

Woont u in de wijk?
Met onze wijkzorg en diensten aan huis kunt u zo lang mogelijk in uw eigen huis blijven wonen.

Geen zorg nodig, maar vindt u het wel gezellig om met andere wijkbewoners samen te zijn?
Uiteraard bent u ook welkom bij ons wijkontmoetingscentrum.

Meer informatie
Voor vragen over wonen in ons zorgcentrum kunt u terecht bij Zorgbemiddeling, 085-27 36 399.

Wilt u een digitale rondleiding?

Locatie De Meerwende

De Meerwende Kamerlingh Onneslaan 131, 1171 AE Badhoevedorp Meer informatie

8,0

De score van De Meerwende

“..Toen mijn moeder in de Meerwende kwam .. bloeide zij weer helemaal op. Zij woonde op de 1e etage , wat een fantastisch team, hier wordt nog met liefde verpleegd. En omdat het zo kleinschalig is kent iedereen de bewoner bij naam. Ook proberen ze veel voor de mensen te organiseren, o.a. muziekmiddagen, bezoek aan tuincentra etc. Ook de huiskamer is heel prettig met fijne gastvrouwen. Kortom dit zorgcentrum is zeer aan te bevelen..”

Waardering: 9,2

Wij zijn erg tevreden over de zorg die mijn moeder/ oma heeft gekregen, Na haar overlijden zijn wij ook zeer goed opgevangen, dit is te danken aan een vaste groep zeer gedreven medewerkers.

Waardering: 8,5

“Ik vind de sfeer heel plezierig. De medewerkers zijn betrokken en goed benaderbaar. Als ik kom maken ze even tijd vrij om me op de hoogte te stellen van ontwikkelingen. Ik zie dat ze goed met de bewoners omgaan en ook plezier met hen maken. Er is een makkelijk, informeel contact. De medewerkers proberen zoveel mogelijk rekening met mijn moeder te houden. Als ik dingen aangeef, dan wordt geprobeerd om daar iets mee te doen. Binnen de mogelijkheden doen ze hun best om zo goed mogelijke zorg te geven. Ik hoor de personeelsleden nooit klagen. Dat vind ik heel professioneel. Er worden heel veel activiteiten georganiseerd. Ze betrekken mijn moeder daarbij. Ze proberen er echt iets van te maken. Ik vind dat de verzorgers relatief veel op de afdeling zijn. Dat vind ik heel prettig.”

Waardering: 8,2

‘Mijn collega’s en ik staan voor u klaar.’

Heeft u een vraag?

Wilt u op de hoogte blijven van onze bewoners?

Volg onze Facebook: Zorgcentrum De Meerwende

We posten regelmatig berichten en foto’s.

Nieuwsberichten

‘Positief Gezond oud worden is voor iedereen anders’

Donderdag 14/11

Opening Palliatieve zorgkamer bij ‘t Kloosterhof

Vrijdag 04/10

Leestip: ons jaarverslag over 2023

Dinsdag 11/06

Jaaroverzicht 2023 vanuit Regiovisie Amstelland & De Meerlanden

Dinsdag 30/04

Dementieportaal Haarlemmermeer gelanceerd

Vrijdag 19/04

Vul de dementiemonitor 2024 in

Dinsdag 16/04

Veelgestelde vragen

  • Ik sta op een wachtlijst, wat betekent dat?

    Heeft u een CIZ-indicatie voor de Wet Langdurige zorg, de Wlz? En wacht u op een plaats in één van onze zorgcebtra? Dan komt u op een wachtlijst te staan. U krijgt dan een ‘wachtstatus’.

    Een ‘wachtstatus’ zegt iets over hoe dringend uw situatie is. Het zegt ook iets over waarom u op de wachtlijst staat. Bijvoorbeeld omdat u wacht totdat er een plek vrij komt voor u in het zorgcentrum van uw voorkeur. Of omdat uw situatie ernstig is en u snel moet worden opgenomen. Hoe dringender uw situatie, hoe sneller u een plaats krijgt.

    Wilt u meer weten over de ‘wachtstatus’? Lees dan de folder ‘U staat op een wachtlijst, wat betekent dat?’

  • Hoe gaan jullie om met het levenseinde?

    Denken en praten over doodgaan is niet makkelijk. Voor uzelf, voor de mensen om u heen en voor de mensen die u verzorgen is het vaak een moeilijk onderwerp om over te beginnen. Het kan helpen te praten over uw verdriet, angst en zorgen. Hoe u naar het leven kijkt en of u gelooft zullen daarbij een rol spelen.

    Zorgcentra Meerlanden heeft een speciaal beleid opgesteld hoe om te gaan met het levenseinde. Daarnaast hebben wij zorgmedewerkers die zijn gespecialiseerd in palliatieve zorg. Zo kunnen wij, in het laatste stuk van uw leven, u de zorg geven die bij u past. Wij horen graag van u waar u behoefte aan heeft.

    Wilt u hier meer over weten? Lees onze pagina ‘Nadenken en praten over uw levenseinde

     

  • Waar moet de geleverde zorg aan voldoen?

    Onze zorg aan u moet voldoen aan de Algemene Voorwaarden Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT). Maar wat betekent dat?

    Algemene Voorwaarden zijn schriftelijke afspraken tussen u en ons als zorgaanbieder.  Het regelt uw rechten en uw plichten en die van de zorgaanbieder. De Algemene Voorwaarden bestaan uit een algemeen deel en bijzondere delen. Het algemeen deel is altijd op u van toepassing ongeacht de zorg die u ontvangt. De bijzondere delen zijn alleen van toepassing als u een specifieke soort zorg krijgt.

    Klikt u hier om meer te weten te komen over de Algemene Voorwaarden en de bijzondere delen.

  • Ik zie via het cliëntportaal een MIC-melding, maar geen verdere omschrijving. Wat moet ik hier mee doen?

    Het kan zijn dat u bij de rapportage een melding van een MIC (Meldingen Incidenten Cliënten) tegenkomt. Het vervolg hangt af van wat er is afgesproken in het zorgleefplan met betrekking tot incidenten.

    Indien het incident valt buiten wat in het zorgleefplan is afgesproken als acceptabel voor de cliënt, dan ontvangt u meer uitleg.  Dit kan zijn per telefoon of per e-mail. Het is maar net wat u heeft afgesproken met de zorgafdeling.

    Val het incident binnen wat in het zorgleefplan is afgesproken als acceptabel voor de cliënt, dan wordt er geen verdere actie naar u toe ondernomen.

    Heeft u vragen over de MIC-melding, dan kunt u contact opnemen met de EVV’er.

  • Waarom wordt er niet dagelijks gerapporteerd in het cliëntportaal?

    Het kan zijn dat er niet dagelijks wordt gerapporteerd. Er zijn dan geen bijzonderheden te vermelden en de zorg heeft, zoals afgesproken in de zorgleveringsovereenkomst, plaatsgevonden.

     

  • Wat kan ik inzien met het cliëntportaal?

    Via de startpagina kunt u de volgende onderdelen bekijken:

    1. Persoonsgegevens
    U ziet hier uw gegevens zoals bij ons bekend. U kunt gewenste wijzigingen aan de betreffende zorgafdeling doorgeven.

    2. Zorgplan
    Hier staat uw zorgplan.

    3. Rapportages lezen
    U kunt hier uw rapportages inzien.

    Op het eerste scherm ziet u de rapportages van de laatste zeven dagen.  U kunt tot dertig dagen terug de rapportages bekijken.
    Wilt u meer rapportages inzien, dan kunt u dit navragen bij uw zorgafdeling.

    Het kan zijn dat er niet dagelijks wordt gerapporteerd. Er zijn dan geen bijzonderheden te vermelden en de zorg heeft, zoals afgesproken in de zorgleveringsovereenkomst, plaatsgevonden.

    4. Overzicht cliëntagenda per dag
    Hier ziet u een overzicht van uw afspraken van de huidige dag. Het is niet mogelijk om een afspraak digitaal te wijzigen.

    Heeft u vragen of opmerkingen over de agenda dan kunt u dat aangeven bij de zorgafdeling.

  • Hoe kan ik gebruik maken van dagbesteding in Zorgcentra Meerlanden?

    Voor deelname aan de dagbesteding heeft u een indicatie nodig van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlo).

    Voor meer informatie kunt met onze coördinatoren Dagbegeleiding afspreken. Vraagt u de contactgegevens op bij de receptie van de door u gewenste locatie.

  • Hoe gaat Zorgcentra Meerlanden om met mijn gegevens?

    Sinds mei 2018 is een Europese privacywet van toepassing, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U krijgt hiermee meer invloed op de verwerking van persoonsgegevens. In ons privacyreglement staat onder meer aangegeven welke persoonsgegevens wij gebruiken, met welke reden en hoe lang we deze bewaren.

    Om ons complete privacyreglement in te zien, kunt u op deze link klikken: Privacyreglement Zorgcentra Meerlanden
    Via onze Folder ‘Privacy’ informeren wij u over uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens: Folder Privacy

    Mocht u nog vragen hebben over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, dan kunt u terecht bij de functionaris voor de gegevensbescherming. Stuur uw e-mail naar: privacy@zorgcentra-meerlanden.nl.

    Wilt u meer weten over het privacybeleid van deze website? Klikt u dan op deze link: Privacybeleid

     

  • Hoe lang moet ik wachten tot ik kan wonen in Zorgcentra Meerlanden?

    Zorgcentra Meerlanden kan helaas niet aangegeven hoe lang het duurt voordat u bij ons kunt komen wonen. Dit is afhankelijk van de locatie, uw zorgzwaarte, maar ook van het aantal appartementen dat beschikbaar komt. Voor specifieke vragen kunt u contact op nemen met onze Zorgbemiddelaar op telefoonnummer: 085-2736399.

    Bekijk ook de folder: U staat op een wachtlijst, wat betekent dat?

  • Kan ik gebruik maken van de activiteiten bij Zorgcentra Meerlanden?

    U kunt op alle locaties van Zorgcentra Meerlanden gebruik maken van activiteiten.  Neemt u vooraf contact op met de activiteitenbegeleiding om mogelijkheden tot deelname te bespreken.

    Op de pagina activiteiten van De Meerwende, De Meerstede en ’t Kloosterhof kunt u zien welke activiteiten aangeboden worden.

  • Hoe vraag ik een WijkServicePas aan?

    U kunt een WijkServicePas aan vragen bij het Servicecentrum door te bellen of door een contactformulier in te vullen zodat iemand  contact met u op kan nemen.

  • Kan Zorgcentra Meerlanden mijn was verzorgen als ik hier kom wonen?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden kunnen ervoor kiezen om familie voor de was te laten zorgen of dit uit te besteden aan Zorgcentra Meerlanden.

    Indien u de was door Zorgcentra Meerlanden laat verzorgen, dient u alle kledingstukken te (laten) merken. Maar ook als familie voor de was zorgt, raden wij dit ten zeerste aan ter voorkoming van vermissing. Als uw wasmerkjes op zijn, kunt u bij de receptie weer nieuwe bestellen. Indien u uw was uitbesteed aan Zorgcentra Meerlanden kunt u voor in deze informatiemap zien wanneer/hoe vaak uw was opgehaald wordt en weer afgeleverd. Indien u een kledingstuk mist of heeft een kledingstuk door het wassen door Zorgcentra Meerlanden schade opgelopen, dan kunt u dit aan uw EVV/receptie/linnenkamer melden. Het zal worden geregistreerd, waarna naar een oplossing zal worden gezocht. Stoomgoed is altijd voor uw eigen rekening.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Hoewel alle medewerkers van Zorgcentra Meerlanden zich continu inspannen om de zorg- en dienstverlening naar ieders tevredenheid uit te voeren, kan het natuurlijk toch zijn dat wij niet aan uw verwachtingen voldoen of dat (een deel van) de zorg niet naar wens verloopt. In dat geval horen we dit graag. Dit helpt ons de zorg verder te verbeteren.

    Direct bespreken
    U kunt uw klacht met de betreffende medewerker of het hoofd bespreken. De ervaring leert dat zo’n gesprek veel verwardheden en misverstanden kan wegnemen.

    Bemiddeling door vertrouwenspersoon
    Mocht u het lastig vinden uw klacht met de medewerkers/hoofd te bespreken, kan de vertrouwenspersoon ingeschakeld worden. Deze biedt een luisterend oor en geeft waar mogelijk advies. Samen met (familie van) de cliënt wordt besproken wat hij/zij wil en hoe dit het beste bereikt kan worden. De ervaring leert dat dit er vrijwel altijd toe leidt dat men weer in gesprek kan komen met de betreffende medewerker(s) en daarbij de gelegenheid krijgt te zeggen wat de cliënt dwars zit. Zo kan het vertrouwen weer hersteld worden. De vertrouwenspersoon kan bijvoorbeeld helpen door de cliënt in gesprek te brengen met de medewerker(s) die het betreft of daarbij zelf ook aanwezig zijn.

    Bemiddeling door klachtenfunctionaris
    Komt u er niet uit met bovenstaande gesprekspartners? Dan kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris begeleidt cliënten (en/of zijn of haar vertegenwoordiger) die een klacht hebben of ontevreden zijn over de verleende zorg, begeleiding, behandeling of bejegening, tijdens het gehele proces: vanaf het indienen van een klacht tot de afhandeling ervan. De klachtenfunctionaris zorgt voor opvang van de betrokkene(n), biedt een luisterend oor, verstrekt informatie en advies, met als doel het adequaat afhandelen van de klacht en het herstellen van het vertrouwen tussen betrokkenen.

    U kunt samen met de klachtenfunctionaris beslissen om eventueel een formele klacht bij de Klachtencommissie in te dienen. Dit is een onafhankelijk commissie; de leden hebben geen binding met Zorgcentra Meerlanden.

    De vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris van Zorgcentra Meerlanden is bereikbaar via Facit op telefoonnummer: 0251-212202 of via e-mail: sabine.van.pelt@facit.nl

  • Welke kosten brengt Zorgcentra Meerlanden in rekening?

    Cliënten van Zorgcentra Meerlanden hebben ten aanzien van de zorg- en dienstverlening recht op bepaalde zaken conform de wettelijke regeling: Uw zorg in een AWBZ-instelling
    Voor (aanvullende) diensten kan Zorgcentra Meerlanden wel kosten in rekening brengen. Meer informatie over de kosten van de aanvullende diensten kunt u vinden in de tarievenlijst.

  • Kosten in de zorg

    Kosten in de Zorg

    De kosten hangen af van de zorg die u ontvangt .
    Hier vindt u een overzicht van de wetgeving en bijkomende kosten in de zorg.

    Langdurige zorg (WLZ)
    De WLZ vergoedt langdurige zorg als u intensieve zorg nodig heeft door een handicap, chronische ziekte of ouderdom. Voor WLZ-zorg heeft u een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) nodig. Deze intacte geeft aan welke zorg u nodige heeft en hoeveel.
    U betaalt een eigen bijdrage die afhankelijk is van uw inkomsten, vermogen, gezinssituatie en de zorgindicatie. Het Centraal Administratie Kantoor ( CAK) berekent de hoogte van uw eigen bijdrage.

    Zorgverzekeringswet (ZvW)
    Het basispakket van uw zorgverzekering vergoedt veel gebruikte zorg, geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Uw zorgverzekeraar vergoedt o.a. verpleging thuis en fysiotherapie.
    Bepaalde zorg vergoedt uw zorgverzekeraar alleen als u daarvoor aanvullend verzekerd bent. In de voorwaarden van de aanvullende verzekering staat hoeveel u precies vergoed krijgt.

    Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
    Via de WMO kunt u een vergoeding krijgen voor ondersteuning in en om het huis.
    De gemeentes zorgen voor de uitvoering van de WMO. Uw gemeente bepaalt of u ondersteuning krijgt en welke vormen van ondersteuning u nodig heeft.

  • Wat is een Persoonsgebonden Budget (PGB)

    Als door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg vastgesteld dat u langer dan drie maanden zorg nodig heeft, dan kunt u beslissen deze zelf te regelen. U vraagt dan bij het Zorgkantoor in uw regio een PersoonsGebonden Budget aan. Daarmee kunt u op zoek gaan naar organisaties of personen waar u hulp wilt inkopen. Bij de vaststelling van de hoogte van het budget wordt rekening gehouden met het soort en de hoeveelheid zorg die u nodig heeft.
    U betaalt net, als bij de AWBZ, een eigen bijdrage.

    Handige informatie over PGB treft u ook aan op de site van Per Saldo.

  • Hoe verloopt mijn zorgaanvraag?

    De zorgaanvraag verloopt via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ, www.ciz.nl). Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor professionele zorg. Met het indicatiebesluit van de CIZ gaat u naar het Zorgkantoor in uw regio. Voor Zorgcentra Meerlanden is dat Zorgkantoor Zorg en Zekerheid.

    U kunt bij het CIZ uw voorkeur voor een zorgorganisatie aangeven. Het Zorgkantoor stuurt uw indicatie vervolgens naar deze zorgorganisatie.

    Zodra wij uw indicatie hebben ontvangen, neemt onze zorgbemiddelaar contact met u op. In overleg wordt dan plaatsing op onze wachtlijst met u besproken.

    Opname geschiedt in overleg met de zorgbemiddelaar van Zorgcentra Meerlanden.

  • Een zorgindicatie, wat is dat?

    Om in aanmerking te komen voor zorg, heeft u een indicatie nodig vanuit de WLZ (Wet Langdurige Zorg) of vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) heeft u een “indicatie” nodig.

    Een indicatie is een “toegangsbewijs” om bepaalde zorg of voorzieningen te krijgen. In de indicatie wordt opgenomen of u in aanmerking komt voor zorg, hulp of een WMO voorziening. Komt u in aanmerking, dan wordt ook de hoeveelheid hulp, de soort hulp en de duur van de hulp en/of voorziening bepaald.

  • Mijn vader/moeder wil graag in een woon-zorgcentrum gaan wonen. Hoe regel ik dat?

    Voor een woning in een woon-zorgcentrum is een indicatie van het Centraal Indicatie Orgaan (CIZ) nodig. Als het CIZ vindt dat u intensieve zorg nodig heeft, krijgt u een indicatiebesluit waarin staat op welk zorgzwaartepakket (ZZP) u recht heeft. Een zorgzwaartepakket beschrijft de ondersteuning of zorg die u nodig heeft als u niet zelfstandig thuis kunt wonen.