fbpx

Bent u ontevreden
en wilt u weten
wat u kunt doen met uw klacht?

Veelgestelde vragen  →  vragen over hoe om te gaan met uw klacht

Misschien staat uw vraag bij onze veelgestelde vragen:

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Hoewel alle medewerkers van Zorgcentra Meerlanden zich continu inspannen om de zorg- en dienstverlening naar ieders tevredenheid uit te voeren, kan het natuurlijk toch zijn dat wij niet aan uw verwachtingen voldoen of dat (een deel van) de zorg niet naar wens verloopt. In dat geval horen we dit graag. Dit helpt ons de zorg verder te verbeteren.

    Direct bespreken
    U kunt uw klacht met de betreffende medewerker of het hoofd bespreken. De ervaring leert dat zo’n gesprek veel verwardheden en misverstanden kan wegnemen.

    Bemiddeling door vertrouwenspersoon
    Mocht u het lastig vinden uw klacht met de medewerkers/hoofd te bespreken, kan de vertrouwenspersoon ingeschakeld worden. Deze biedt een luisterend oor en geeft waar mogelijk advies. Samen met (familie van) de cliënt wordt besproken wat hij/zij wil en hoe dit het beste bereikt kan worden. De ervaring leert dat dit er vrijwel altijd toe leidt dat men weer in gesprek kan komen met de betreffende medewerker(s) en daarbij de gelegenheid krijgt te zeggen wat de cliënt dwars zit. Zo kan het vertrouwen weer hersteld worden. De vertrouwenspersoon kan bijvoorbeeld helpen door de cliënt in gesprek te brengen met de medewerker(s) die het betreft of daarbij zelf ook aanwezig zijn.

    Bemiddeling door klachtenfunctionaris
    Komt u er niet uit met bovenstaande gesprekspartners? Dan kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris begeleidt cliënten (en/of zijn of haar vertegenwoordiger) die een klacht hebben of ontevreden zijn over de verleende zorg, begeleiding, behandeling of bejegening, tijdens het gehele proces: vanaf het indienen van een klacht tot de afhandeling ervan. De klachtenfunctionaris zorgt voor opvang van de betrokkene(n), biedt een luisterend oor, verstrekt informatie en advies, met als doel het adequaat afhandelen van de klacht en het herstellen van het vertrouwen tussen betrokkenen.

    U kunt samen met de klachtenfunctionaris beslissen om eventueel een formele klacht bij de Klachtencommissie in te dienen. Dit is een onafhankelijk commissie; de leden hebben geen binding met Zorgcentra Meerlanden.

    De vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris van Zorgcentra Meerlanden is bereikbaar via Facit op telefoonnummer: 0251-212202 of via e-mail: sabine.van.pelt@facit.nl

  • Hoe gaat Zorgcentra Meerlanden om met mijn gegevens?

    Sinds mei 2018 is een Europese privacywet van toepassing, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U krijgt hiermee meer invloed op de verwerking van persoonsgegevens. In ons privacyreglement staat onder meer aangegeven welke persoonsgegevens wij gebruiken, met welke reden en hoe lang we deze bewaren.

    Om ons complete privacyreglement in te zien, kunt u op deze link klikken: Privacyreglement Zorgcentra Meerlanden
    Via onze Folder ‘Privacy’ informeren wij u over uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens: Folder Privacy

    Mocht u nog vragen hebben over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, dan kunt u terecht bij de functionaris voor de gegevensbescherming. Stuur uw e-mail naar: privacy@zorgcentra-meerlanden.nl.

    Wilt u meer weten over het privacybeleid van deze website? Klikt u dan op deze link: Privacybeleid

     

  • Waar moet de geleverde zorg aan voldoen?

    Onze zorg aan u moet voldoen aan de Algemene Voorwaarden Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT). Maar wat betekent dat?

    Algemene Voorwaarden zijn schriftelijke afspraken tussen u en ons als zorgaanbieder.  Het regelt uw rechten en uw plichten en die van de zorgaanbieder. De Algemene Voorwaarden bestaan uit een algemeen deel en bijzondere delen. Het algemeen deel is altijd op u van toepassing ongeacht de zorg die u ontvangt. De bijzondere delen zijn alleen van toepassing als u een specifieke soort zorg krijgt.

    Klikt u hier om meer te weten te komen over de Algemene Voorwaarden en de bijzondere delen.

  • Hoe verloopt mijn zorgaanvraag?

    De zorgaanvraag verloopt via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ, www.ciz.nl). Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor professionele zorg. Met het indicatiebesluit van de CIZ gaat u naar het Zorgkantoor in uw regio. Voor Zorgcentra Meerlanden is dat Zorgkantoor Zorg en Zekerheid.

    U kunt bij het CIZ uw voorkeur voor een zorgorganisatie aangeven. Het Zorgkantoor stuurt uw indicatie vervolgens naar deze zorgorganisatie.

    Zodra wij uw indicatie hebben ontvangen, neemt onze zorgbemiddelaar contact met u op. In overleg wordt dan plaatsing op onze wachtlijst met u besproken.

    Opname geschiedt in overleg met de zorgbemiddelaar van Zorgcentra Meerlanden.

Staat uw vraag er niet bij?

Stuur ons uw vraag via het contactformulier toe.